Kundtjänst
30.04.2016

Annonsera på nätet? Men hur gör man?

Om du är en av många företagare som funderar på att göra reklam för sitt företag på nätet men inte vet hur man gör, då är dessa tips för dig! 

Tips # 1 Förstå skillnaden mellan reklam på nätet och andra typer av reklam.


Största skillnaden mellan annonsering på nätet och andra typer av reklam (TV- och radioreklam, trafik- och utomhusreklam, reklam i tidningar och magasin) är att man faktiskt kan styra över reklam på nätet och bestämma vilka som får se den. Det går också lättare att mäta resultat för vilka som har sett din reklam och när, hur många gånger och hur de betedde sig. Alltså, om vi pratar om reklam i tidningar eller utomhus då kan man aldrig exakt mäta sådana data. Man får oftast bara hoppas att den relevanta publiken har sett reklamen, när det gäller traditionell reklam (tryckt, radio och TV). Trots detta får man betala för antal visningstillfällen av sin reklam i TV och för dess storlek i tidningar - medan man på nätet enbart betalar för klick på sin reklamannons, och dessutom får man själv välja priset för sin reklam.

Tips # 2 Välj en plattform.


Det finns olika typer av reklam på nätet. Sökannonsering på Google, t ex, handlar om att annonser visas för användare som sökresultat vid sökning på Google. Exempelvis, någon har skrivit: snygga herrskor eller högtalare för dator. När de klickat på sök, visas först några korta texter som är markerade ”annons”. Det här är betald reklam av olika annonsörer som valde respektive sökord i sina installeringar av sin reklamkampanj. 
En annan typ av reklam är i sociala medier. Den har oftast inte bara text som i Google, utan också bild. Tänk när du kollar på ditt nyhetsflöde i Facebook, då ser du här och där bilder och länkar som är markerade ”sponsored”? Det är reklam på Facebook. 
Vilken reklamplattform passar dig? Reklam på Google passar bra om någon letar efter dina tjänster eller produkter, då finns chansen att locka dem med en relevant annons. De som går in på Facebook letar inte efter någon särskilt. Det finns också reklam på andras hemsidor och remarketing – då du visar reklam till dem som har varit på din hemsida – på andra platser.

Tips # 3 Tänk på vilka produkter eller tjänster vill du ta fram i reklam.


Med reklam på nätet måste man vara så konkret som möjligt. Börja med att skriva ner en lista över dina tjänster/produkter på ett papper. Att göra reklam för olika saker samtidigt blir förvirrande, så välj ut någon tjänst eller produkt i din kampanj. Var specifik och beskriv vad du kan erbjuda. Om du t ex har en restaurang, så bör du inte annonsera allmänt om restaurangen, utan det är bättre att rikta sig till en lämplig målgrupp med en luncherbjudande eller middagspaket. Därför är det viktigt att du reder ut vilka konkreta förslag du har för varje del av din målgrupp.

Tips # 4 Tänk på din målgrupp.


På nätet finns det olika verktyg för reklamkampanjer, som låter dig välja anpassningar för din målgrupp. Då kan du locka just dem som mest sannolikt är intresserade av ditt erbjudande, som vill köpa det du annonserar eller boka tid hos dig. Välj det språk som dina potentiella kunder använder. I vilken region bor de? Vill du sälja till hela Europa och USA eller bara i Sverige? Eller kanske bara Stockholm eller Västerås? Fundera på det. Om du inte kan leverera till andra sidan av Atlanten, då är det ingen idé att välja USA eller Sydamerika i inställningarna av din kampanj.

En relevant fråga för många småföretagare: vilken budget för annonskampanj är rimlig för mig? Här kommer lite råd

Tips # 5 Tänk på vilken budget som är rimligt för dig.


Skillnaden mellan traditionell reklam och reklam på nätet är att du faktiskt kan välja vilken budget du vill spendera, och betalar oftast bara för klickningar på din annons – i alla fall med sökreklam. Pris för klick kallas CPC, cost per click. Du betalar alltså inte för att någon bara har tittat på din annons på listan över sökresultat – bara om de är intresserade och klickar på annonsen för att läsa mer. Då dras en särskild summa från din kampanjs budget, och på det sättet bestämmer du själv hur mycket pengar du vill spendera för hela kampanjen. Börja med lägsta budget om du är nybörjare, därefter kan du analysera resultaten. Om du ser att kampanjen går bra och du får många förfrågningar efter att du har publicerat din reklamkampanj – kan du höja din budget för att öka din förtjänst.

Tänk också att åtminstone1 million småföretag annonseras på nätet. Dessutom 70% kontaktar respektive firman direkt efter att de har sett deras reklam i Googles sökresultat.

Lycka till med dina reklamkampanjer!

Blogg