Kundtjänst
27.07.2016

De 10 viktiga tipsen på hur man får ett maximalt resultat av sin reklamkampanj på Google sök

 

Att köra sina reklamkampanjer på Google sök kan vara mycket lönsamt, men det kräver en del investeringar, även om sådan reklam oftast är mycket billigare än tidningsannonsering, mässor och direkt reklamutskick. Innan du lägger dina pengar på något, bör du veta hur man använder det för att få mest valuta för pengarna. Här är de 10 bästa sätten.

 

1. Målgrupp

Eftersom Google sök är mycket målinriktad, bör ditt första steg vara att räkna ut exakt vem som är din målgrupp. Tänk på vem som för närvarande köper din produkt och fundera ut vad de har gemensamt.

 

2. Budjusteringar 

Om du märker att vissa geografiska platser har ett lägre antal som blir kunder men får en hel del klick och därför kostar mycket pengar, bör du försöka göra några budjusteringar. Eftersom du kan göra dessa på en platsbaserad skala, kan detta enkelt lösa några av dina problem.

 

3. Välj sökord noga

Se till att de sökord du väljer är exakt vad dina kunder skulle söka efter. Om du är ett pizzaleveransföretag, kanske "pizza" inte är det bästa valet. Prova något mer specifikt som "pizza hemleverans" eller "pizza leverans nära XXX".

 

4. Håll sökordslistan kort

Hellre än att lägga låga bud för varje sökord som du kan föreställa dig att dina kunder söker på, är det bättre att buda högre belopp för ett fåtal utvalda sökord. Detta kommer ge dig mer specifikt inriktade annonser och kommer att få dig högre upp på listan när man söker de riktigt viktiga sökorden.

 

5. Undvik budgivningskrig

Även om du känner extra mycket för ett visst sökord, så är ett budgivningskrig ett snabbt sätt att gå över din budget och då förlora mycket av din investering. Det finns system för reklam på nätet, som Aori, www.aori.se, där man kan styra över sin budget för reklam och budgivning, t ex begränsa sin dagsbudget och få bättre budgethantering genom olika automatiserade strategier.  

 

6. Ta med sökordet i din annons

Det låter enkelt, men är en mycket vanlig miss. Se till att din annons har sökordet som dina kunder använder i titeln eller i inledningen. Om dina kunder ser en annons med exakt det de letar efter, kommer de att vara mycket mer benägna att undersöka mer.

 

7. Målsidor

När folk klickar på annonsen kommer de att omdirigeras till målsidor. Många väljer automatiskt sin hemsida som målsida, vilket kan vara ett stort misstag. Om de kommer till din hemsida och inte vet vart man ska gå därifrån, kommer de förmodligen att lämna den.

 

8. Anpassning för mobila enheter

Många människor använder mobila enheter för Internet. Din annons behöver vara responsiv och passa för en rad olika plattformar, annars kommer många människor inte att kunna se eller klicka på den, vilket skulle göra att du förlorar trafik. Det kan röra till dina siffror när du försöker analysera.

 

9. Konverteringsspårning

Du bör inte bara spåra klick på din webbplats, utan även spåra din konverteringsfrekvens. När allt kommer omkring, är det antal människor som faktiskt blir kunder det som verkligen betyder något. Det är lätt att spåra din konverteringsfrekvens och det kan visa vilka annonser som är mest framgångsrika.

 

10. Google Analytics

Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att övervaka din online-närvaro och reklamkampanjer. Med det här verktyget ser du enkelt exakt hur lukrativ den har varit och hur du ska gå tillväga i framtiden. Om du tar dig tid att optimera upplevelsen av sin reklamkampanj på Google, kan du få mycket bättre resultat.

 

Dessa 10 steg är några av de enklaste sätten att se till att din annons leder till mer trafik och fler kunder.

Blogg