Kundtjänst
16.06.2016

Har jag ett rätt budskap för mina kunder?


Rätt formulering av ditt budskap är avgörande där det gäller marknadsföring på nätet. Oftast är det lättare för många att säga vad de kan eller vad de är experter på än att svara på frågan: "Vad vill mina kunder egentligen?..." Det är en avgörande fråga för att kunna paketera och sälja sina tjänster. Nu ger vi några tips.

För att nå ut till sina kunder på nätet måste man framför allt ta ställning till följande frågor:

1.Vilket problem löser jag för mina kunder?

OBS: om du fokuserar för mycket på det som du är expert på, men inte på det dina kunder behöver då blir det svårt att sälja dina tjänster.

Istället för: ”jag jobbar med retorik…” säg: ”jag hjälper dig att bli mer effektiv i säljsamtal”

Istället för: ”jag jobbar med företagsekonomi” säg: ”jag hjälper småföretag att spara upp till 30 % av deras månadskostnader/tjäna 50 % mer”

Försök att vända din kunskap eller din expertis i problemlösning. Det är inte så svårt som man kan tro.

2.Vilken produkt eller tjänst vill jag marknadsföra nu?

Det kan kännas svårt att välja något specifikt att marknadsföra, för man vill ju sälja allt man är bra på! Det är därför många försöker att marknadsföra hela företaget på nätet, men det blir för abstrakt och otydligt för målgruppen. Till exempel, om du skriver i din annons: ”Erfarna specialister inom affärsutveckling och ekonomi…” då är det svårt att förstå hur och vem du kan hjälpa och varför någon skulle kontakta just dig. Men om du skriver något mer konkret: ”Fördubbla din lönsamhet - boka vår endagskurs” – då ger du ett konkret förslag och visar en fördel och nytta (att man kan öka sin lönsamhet), samt du skapar så kallade ”call to action” – när du säger ”boka”.

3.Vad är min USP (unique selling point), varför ska kunden välja just mig?

Såklart, många är ödmjuka och vi vill inte skryta. Men det har inget med reklam att göra! Om du inte ger en anledning till att kunden borde köpa just hos dig, varför ska då kunden välja dig i en uppsjö av reklam och konkurrenter?

Tänk på tre fördelar som gör dig unik och skriv ner dem. Tänk på vilken av dem du skulle kunna belysa i din reklamkampanj.

T ex att ni jobbar individuellt och kundanpassat?

Att ni har hjälpt något stort och känt företag?

Att ni pratar olika språk (ange vilka)?

 Det säkert finns massor med saker som du eller ni gör bättre och skickligare än de andra. Var inte för ödmjuk, våga ta fram fördelar med ditt företag!

Blogg