Kundtjänst
01.07.2016

Hur vet jag att min reklamkampanj på nätet var effektiv?

För det första, måste man ha ett mål.

Det gäller alla viktiga åtgärder och projekt, och till och med reklamkampanjer på nätet. Utan ett tydligt mål, helt enkelt, är det ingen mening att göra dem. 

För det andra - att utvärdera resultatet. 
Det viktigaste med reklam på nätet är inte bara visningar eller antal klick på din reklamannons. Det som är avgörande är att kunna mäta och utvärdera resultatet. Hur gör man det? Genom att räkna hur många affärer man fick i samband med reklamkampanjen. 
För det tredje - CTR!
Det är också bra att veta vad CTR är för något. Jo, CTR (click through rate) är förhållandet mellan antal klick på reklam till antal visningar. T.ex., reklamen visades 100 gånger för olika besökare och en person blev intresserad av annonsen och klickade på den. CTR i detta fall blir 1%.
1 klick/100 visningar = 0,01 = 1 %.
För det fjärde - titta på statistik och Google Analytics.
Om man kör reklamkampanjer genom Aori då kan man se direkt i rapportcentret data som krävs för att få en fullständigt bild av hur det gick, t.ex: hur många gånger reklamen visades, hur många som klickade på annonsen och när, om de kom genom mobiler eller datorer, vad de sökte på nätet när reklamen visades till dem m.m... Så här smidigt kan det vara. Om man har kopplat sin hemsida till Google Analytics då kan man se ännu mer: vad de som kom genom annonserna gjorde på hemsidan, om de köpte något, registrerade sig, vilka sidor de besökte och vad de har för profiler, mm. 
Hur utvärderar ni era reklamkampanjer?

Blogg