Kundtjänst
26.08.2016

Reklam på Google sök vs reklam i sociala medier, vilken är mer effektiv?

Internet kan vara förvirrande, och med de många vägar som finns för marknadsföring av ditt företag på nätet, kan det vara svårt att välja vad som kommer att gynna dig mest. Betald reklam på Google och marknadsföring i sociala medier är två metoder många företag ägnar sig åt. Men en fråga om vilken av dem ger dig flera nya kunder egentligen?

 

Oavsett om du startar ett nytt företag eller om du ännu inte har tänkt på om du ska använda en eller båda av dessa alternativ för att förbättra ditt varumärke, är det dags att börja. För att avgöra vad som är bäst för dig, måste du  förstå båda dessa metoder, vad som skiljer dem, och hur mycket avkastning du kan förvänta dig.

 

Reklam på Google


 Det finns olika verktyg som hanterar annonsvisningar på Google sök. AdWords är Googles egen lösning som kräver en hel del tid  och kunskap för att få ett bra resultat. Det finns också ett verktyg som Aori (www.aori.se), som hjälper även att optimera dina reklamkampanjer  på Google och spara budget upp till 30%. Båda AdWords och Aori är två system som placerar dina annonser på relevanta sökmotorsidor. Reklam på Google fungerar som en auktion: det finns nästan alltid konkurrenter som också ger bud när någon söker upp en tjänst eller produkt på Google. En stor fördel med detta är att du bara behöver betala när någon klickar på din annons, istället för varje gång din annons visas. Dessutom, genom att specificera de sökningar du vill att annonsen ska visas bredvid, kan du optimera vem din annons visas för och se till att det sannolikt är människor som kan bli kunder.

 

Sociala medier


 Marknadsföring i sociala medier är lite mindre rättfram. Med den stora mängden sociala medier, omfattar marknadsföring i sociala medier inte bara Facebook utan Twitter, Google+, Linkedin med flera. En fördel med detta är att det är i huvudsak fritt; alla företag kan skriva/posta på dessa medier och därmed gynna sitt varumärke.

 

Så vilken metod ger en bättre avkastning på investeringen? 


 Det är här det blir knepigt. Med Google sök är det enkelt att spåra och mäta din investering direkt. Marknadsföring i sociala medier kräver en hel del ansträngning från din sida för att spåra vilken avkastning på investering det ger. Det är möjligt att göra, men det kommer att ta mycket mer av din tid. Att räkna ut vilken av dessa som är den bästa vägen för ditt företag kräver en analys av dig och dina resurser.

Om du inte har tid men istället är villig att göra en betydande investering, kommer reklam på Google sök att vara riktigt bra. Men se upp, att slå på funktioner som automatisk budgivning i Google AdWords gör det visserligen ännu enklare för dig, men kostnaderna kan då öka utan att du märker det. Om du har mindre budget för reklam (kring 2000-10 000 kr) kan det vara smidigare för dig att testa annonseras på Google genom Aori där verktyget kommer att kontrollera hur budgeten spenderas och sänka och höja pris automatiskt åt dig.

Om du är villig att investera tid, kan marknadsföring i sociala medier vara effektiv långsiktigt, som ett sätta att bygga ditt varumärke. Denna metod är nästan gratis, och kan vara mycket effektiv.

 

Båda dessa metoder ger resultat, och inte någon är heller väsentligt mer effektiv än den andra. I likhet med SEO marknadsföring, är den bästa möjliga vägen en kombination av båda metoderna. Ju mer exponering du ger ditt varumärke och mer surr du genererar, desto mer framgångsrik kommer du att bli.

Blogg