Kundtjänst
14.04.2016

Tips för dig som vill annonsera på nätet, utan att vara proffs

Många småföretagare känner sig osäkra när det gäller marknadsföring på nätet. Det kan vara svårt att välja kanaler, strategier och bestämma en budget. Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna om annonsering på nätet. 

Fråga: Hur vet man att jag inte bara kastar bort pengarna?

Svar: Det viktigaste du behöver göra innan du kör en kampanj på internet är att installera ett statistikverktyg på din hemsida, det vanligaste heter Google Analytics. Annars kommer du att spendera pengar, utan att kunna utvärdera resultatet ordentligt. Statistikverktyget visar hur människor reagerar på din annons och hjälper dig att spåra användarnas beteenden. Dess data kommer att visa dig varifrån människor kom till din webbplats, ålder, kön, nationalitet hos besökare, vilka sidor de har besökt tidigare, hur länge och vad exakt de gjorde där. Det kanske inte är lätt att installera statistikverktyg, men det är mödan värt. Reklam på nätet är ett ganska komplicerat område. Därför kan det vara en idé att antingen rådgöra med specialister, eller prova att använda ett förenklat system för reklamkampanjer, som till exempel Aori. Det ger tillgång till olika reklamplattformar och ger dig en övergripande statistik för kampanjen.

 

Fråga: Jag har tänkt mig att anlita proffs för att sköta min reklamkampanj i Aori. Kommer de att fixa allt åt mig?

Svar: Inte riktigt. Aori är bara en plattform för att placera annonser på nätet, vilket gör att även nybörjare kan genomföra kampanjer på internet. Där kan du skapa ett konto för att annonsera på olika plattformar. Bland verktygen finns även ett bibliotek med reklam och illustrationer. Men du behöver skapa annonserna och följa utvecklingen av kampanjen själv. Även om du får teknisk support vid behov.

 

Fråga: Finns det en garanti för att investeringarna kommer att löna sig?

Svar: Nej, Aori kan inte garantera detta. Framgången beror främst på dig, om du har kommit med ett bra budskap, vilken bild du valde, etc. Naturligtvis beror effektiviteten av reklamen på kvaliteten hos din produkt, dess pris och efterfrågan. Därför är det bra att börja med små investeringar, när du börjar en kampanj på internet - då blir kostnaden lägre när du provar något som inte får god effekt. Och för samma pris kan du kontrollera om du gör allt rätt.

 

Fråga: Små investeringar - hur mycket är det?

Svar: 1000 kr. I vilket fall som helst är detta den minsta kampanjbudget man kan ha hos Aori. Om din kampanjbudget  är lägre – då blir det svårt att få något vettigt resultat och kunna dra de rätta slutsatserna.

 

Fråga: Vad beror priset på egentligen?

Svar: Den viktigaste faktorn är vem meddelandet riktas till. Internet har sina begränsningar: annonsering till personer bosatta i USA skulle kosta tio gånger mer än t ex Östereuropa. Men i vanliga fall brukar kostnaden för en reklamkampanj variera beroende på vem du vill visa den för. Att visa reklam slumpmässigt till olika människor i hela landet kommer att ha ett lågt pris. Men om du t ex vill berätta om din produkt bara för gifta män i en särskild ålder som bor i Malmö och som tycker om att laga mat - då blir kostnaden per kontakt - det är den person som ser på dina annonser – betydligt högre. Men du kommer också att nå exakt den målgrupp som du önskar.

 

Fråga: Hur väljer man webbplatser för att annonsera? Det finns ju miljarder.   

Svar: Precis, miljarder. Därför är det svårt att välja själv i början. Egentligen är detta den viktigaste funktionen hos Aori: med detta system kan du annonsera på dussintals platser (Google, Facebook, Youtube och massor med sajter som är partners med Google) från samma konto. Dessutom beräknar den automatiska algoritmen den optimala fördelningen av budgeten mellan webbplatserna, så att du sparar pengar - Aori hävdar att effektiviteten ökar markant. Dessutom sparar du tid jämfört med om du väljer platser manuellt och behöver skapa olika konton och manuellt sammanställa statistiken. Det är inte ett smidigt alternativ.

 

Fråga: Och om jag inte har någon egen hemsida ännu?

Svar: När det är dags att börja annonsera, är det vettigt att fundera på om du även behöver ha en bra hemsida. När du använder Aori de kan ordna en ”landing page” - det vill säga, en sida med en bild, text och kontaktuppgifter - så att du kan börja knyta till dig kunder omedelbart. När du har hunnit få en färdig hemsida går det att flytta reklamkampanjen till den.

 

Fråga: Hur lång tid måste en kampanj pågå?

Svar: Till denna fråga finns det inget svar - du kan övervaka realtidsresultat och hantera en kampanj beroende på situationen. Fungerar en annons bättre än andra? Låt den vara kvar. Är det ingen som köper något? Välj en annan målgrupp. Kommer kunder i massor?  Lägg till mer pengar. Det som är viktigast är att svara i tid på de utmaningar som du får. Och återigen - om det är något du inte förstår, eller om du har frågor - kontakta Aori! De kan hjälpa dig, från kl. 8 på morgonen till kl. ett på natten.

Blogg